BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, July 8, 2010

Pokok Beracun

Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.
bbbbb
bbbbb
Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas.
bbbbb
bbbbb
Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.
bbbbb
bbbbb
Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.
bbbbb
bbbbb
p/s: entry ni iolsss amik daripada blog kawan iooolss iaitu mizz fieza (dulu jer mizz, skang dah puanzzz..hehehe)..rasa info nih sgt bguna utk disebarkan...so, iolsss pun copy entry ni pas dpt keizinan tuan tanah...

4 comments:

Mrs^JB said...

sejak bila hg jadik kementerian penerangan ni?hurmmm

yan said...

hahahaha..sekali sekala aku wat entry yg serius skit..aper salah nyer..asyk lagho jer..hahaha

zoelalisa said...

petame kali ko bg maklumat yg bernas dan tak merepek.. haha

yan said...

aku ni wpun lagho...kdg2 tu insap jugak intan..bukan mcm ko..hahaha